Visie

Oorsprong?

Wemazorg is opgericht vanuit een behoefte om met name de zorg rondom mensen met autisme beter te organiseren, menselijker en integer. Meer dan 20 jaar praktijkervaring heeft de basis hiervoor gelegd. Wemazorg kwam mede hierdoor ook in aanraking met mensen die op een of andere manier problemen ondervonden met psychosociale aspecten van het dagelijks leven. Ook hier leerde de ervaring ons dat er veel te verbeteren valt aan de kwaliteit van het leven van deze mensen door de wijze waarop de zorg wordt georganiseerd en inhoud wordt gegeven.
 

Welke behoefte vult Wemazorg in?

Vaak zijn er veel zorgverleners actief rondom een persoon met een zorgdiagnose. Denk bijvoorbeeld aan huisarts, ziekenhuis, psycholoog of psychiater, verpleegkundige, maatschappelijk werker, UWV, sociale dienst, enzovoorts. Hoewel alles een doel heeft, is het lastig het overzicht te houden.  Wemazorg brengt hierin structuur en bevordert waar mogelijk, de eigen regie, de stabiliteit en zelfstandigheid van de cliënt. Eigen regie waar mogelijk en zelfstandigheid zo lang als mogelijk zijn dus belangrijke uitgangspunten waarmee Wemazorg de cliënt ondersteuning biedt. Wemazorg streeft naar zelfstandigheid van mensen door te verbinden met de directe sociale omgeving en met de samenleving en door het vergroten van de mentale weerbaarheid. Op deze manier wordt de afhankelijkheid van de hulpverlening geminimaliseerd. 

Holistische kijk op het individu
Wij richten ons op de gehele persoon, met zijn of haar levensgeschiedenis, persoonlijke context en diagnose om zorg op maat te kunnen bieden. Hierbij benutten wij de eigen kracht en kennis van de mensen die wij begeleiden door de begeleiding samen met hen vorm te geven. Dit alles met als doel om zoveel als mogelijk in eigen regie een zo gelukkig mogelijk leven te leiden. Maatwerk, aansluiten bij de specifieke behoeften en benodigdheden van de client, waarbij de regie zoveel als mogelijk bij de client zelf ligt om zo een optimaal en structurele invulling van de kwaliteit van leven na te streven.

Sociale Cohesie
Wij geloven in een samenleving waarbij sociale cohesie de boventoon voert. Dit biedt namelijk veel voordelen, zoals:
  • Veiligheid: Gemeenschappen met sterke sociale banden hebben vaak lagere misdaadcijfers omdat mensen meer geneigd zijn om voor elkaar te zorgen en verdachte activiteiten te melden.
  • Gezondheid en welzijn: Mensen in hechte gemeenschappen ervaren vaak minder stress en hebben betere mentale en fysieke gezondheid door de steun van hun sociale netwerken.
  • Economische voordelen: Sterke sociale cohesie kan leiden tot een stabielere economie doordat mensen meer geneigd zijn om samen te werken en lokale bedrijven te ondersteunen.
  • Betere samenwerking: In een samenleving met sterke sociale cohesie werken mensen effectiever samen aan gemeenschappelijke doelen, zoals het verbeteren van de infrastructuur of het organiseren van evenementen.
  • Sociale inclusie: Het bevordert een gevoel van verbondenheid en inclusie, waardoor mensen zich meer geaccepteerd en gewaardeerd voelen, ongeacht hun achtergrond.

Voor wie doen wij het?
Onze 24/7 maatschappij stelt hoge eisen aan het geduld, de fysieke en geestelijke gezondheid van de mens. Ben je gezond, dan heb je over het algemeen nergens last van, en toch is het dan al pittig genoeg om jezelf in onze verwachtingsvolle maatschappij te handhaven. Maar wat als het anders is gesteld met je gezondheid? Dan kan het vele keren moeilijker zijn om jezelf spreekwoordelijk overeind te houden. Je hebt ondersteuning of begeleiding nodig. Op zo’n moment is een uitgestoken professionele hand die je daarbij helpt meer dan welkom. 

Wat zijn onze kernwaarden?
Belangrijke waarden zijn respect, gelijkheid, saamhorigheid, solidariteit, tolerantie, veiligheid, privacy, behulpzaamheid, beleefdheid, eerlijkheid en zelfbeheersing. Minstens zo belangrijk vinden wij het bieden van zorg op basis van integriteit, vertrouwen en vrijheid van keuze. In onze visie zien wij het verbeteren van de kwaliteit van leven en het (zo mogelijk) bevorderen van de zelfstandigheid en zelfregie van onze cliënten als een primaire doelstelling.

Wemazorg als werkgever
In de kern wil Stichting Wemazorg een werkgever zijn die werknemerswelzijn, doorgroeimogelijkheden en een positieve en veilige werkomgeving hoog in het vaandel heeft staan. In essentie betekent dit respect, eerlijke communicatie, gelijke kansen en aandacht voor gezondheid en welzijn, met als doel werknemersbetrokkenheid en een sterke organisatiestructuur.

Lerende organisatie
Daarnaast zal Wemazorg zich profileren als een lerende organisatie die ruimte biedt aan ontwikkeling van zowel de organisatie zelf, als ook aan persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers.

Waar streven we naar?
Wemazorg wil binnen 5 jaar een vaste waarde zijn in het aanbod van zorgverleners. Herkenbaar aan haar kernwaarden, zoals betrouwbaar en integer. Daarnaast als innovatieve organisatie met duidelijk, toegankelijke communicatie en met de focus op het, zoveel als mogelijk, in stand houden van de zelfstandigheid van de zorgcliënt.

Missie
Ons doel is om een relatief kleine organisatie te bouwen met tussen de 3-5 FTE en 8 tot 13 cliënten. Een platte organisatie, open en modern aangestuurd en toegankelijk voor een diversiteit aan cliënten. Maar ook voor medewerkers en ieder ander waarmee Wemazorg een vorm van professionele relatie onderhoudt. Een zorgorganisatie gecertificeerd conform HKZ-normering, nog te realiseren in 2024.

Innovatie en diversificatie
Een stevig financieel fundament garandeert continuïteit in zorgverlening. De zorgsector is een permanent onderwerp van discussie en ondergaat constant verandering. Zowel in aanbod alsook in financiële zin. Wemazorg vindt het dan ook noodzakelijk om de vinger aan de zorgpols te houden en het eigen aanbod constant te toetsen en daar waar nodig te innoveren. Zorg en wonen zullen binnen de product doelstellingen van Wemazorg een vaste plaats krijgen. De eerste stappen hiertoe worden in 2024 gezet en zal in 2025 uitgebouwd zijn tot een volwaardig segment. Hiermee verbreedt zij haar financiële basis en de mogelijkheden om zich ook kwalitatief te ontwikkelen.

Coördinerende rol
Intern zullen onze communicatieprocessen zo worden ingericht dat Wemazorg, daar waar mogelijk, een coördinerende rol kan spelen binnen de zorgketen welke de cliënt omringt.

Sociaal Maatschappelijk
Wemazorg wenst ook de vorm van dagbesteding te innoveren, van een inactieve deelname aan sociaal maatschappelijke verkeer naar een actieve vorm van sociaal maatschappelijke participatie. Hiertoe zijn we inmiddels een samenwerking aangegaan met Care 4 People BV. Een organisatie dat zich richt op het leveren van ondersteunde diensten aan zorgorganisaties en exploitatie van kleine horeca locaties ten behoeve van dagbesteding. Wij starten hiermee begin najaar 2024 en bouwen dit verder uit in 2025. 

Branding
In onze visie schreven wij in de laatste alinea waarnaar wij streven. Dit willen realiseren niet alleen door een herkenbare organisatiestructuur en werkprocessen die naar buiten toe positief uitstralen en hun basis vinden in de HKZ Certificering, maar ook door branding. Essentieel hierbij is de ambitie om bewust een cluster van onderscheidende, unieke associaties te creëren bij relevante doelgroepen. Hiervoor is het van belang zeer duidelijk te zijn in ons doelgroep beleid. Wat willen en kunnen we wel en wat niet. In de komende planperiode worden alle processen die te maken hebben met branding, binnen ons marketingbeleid, gelijkgeschakeld en naar de markt gecommuniceerd. Om het resultaat te kunnen meten zal ieder jaar een klant-, doelgroep onderzoek plaatsvinden, zowel intern als extern.

Ons interne klant
Ons interne klant zijn onze medewerkers en die vertegenwoordigen ons naar buiten. Zij moeten trots kunnen zijn op de organisatie, zich kunnen herkennen in de doelstellingen en zich medeverantwoordelijk voelen voor het resultaat. De glimlach op hun gezicht bij de cliënt moet niet alleen voortkomen uit een intrinsieke motivatie om er te zijn voor de medemens, maar ook uit een gevoel van welbevinden door deel uit te maken van Wemazorg.